آنکارا

شهر آنکارا پایتخت کشور ترکیه است. آنکارا پس از استانبول پر جمعیت ترین شهر کشور ترکیه است.

این شهر پرجمعیت در واقع قطب سیاسی کشور ترکیه است و نهاد های دولتی زیادی در آن وجود دارد. همچنین در این شهر شرکت های بزرگ تجاری، دانشگاه ها و سفارت خانه های خارجی زیادی در خود جای داده است.

شهر آنکارا شهری مدرن است و انتخاب اتباع خارجی و داخلی زیادی برای زندگی است که حدود 5/6 میلیون جمعیت دارد.

آنکارا یکی از مهم ترین شهر های ترکیه است که جاذبه های گردشگری فراوانی دارد و علاوه بر آن بسیاری از بهترین هتل های این کشور نیز در آنکارا هستند. در ادامه به جاذبه های گردشگری این شهر خواهیم پرداخت.

معرفی آنکارا

تاریخچه شهر آنکارا 

شهر آنکارا که در زمان قدیم به آن آنگورا و آنقره میگفتند، یکی از قدیمی ترین شهر های کشور ترکیه محسوب میشود که تاریخ عظیمی دارد. به مرور زمان سلسله های زیادی این شهر را تصرف کرند که هر کدام آثار باستانی بی نظری را در این شهر جای گذاشته اند.  میتوان از ایرانیان، رومیان، سلجوگیان عثمانیان و فیریگه ها به عنوان سلسله های که به مرور زمان این شهر را تصرف کردند نام برد. این شهر در زمان هیتی ها که در هزاره دوم قبل از مسیح حکمران آسیای میانه و صغیر بودند اهمیت بسیاری پیدا کرد که به مرور زمان حکمرانی هایی از جمله فریگیه ها، لیدی ها، ایرانی ها، یونانی ها و گالات ها، بیزانس ها و در نهایت ترک ها به شهر  آنکارا غالب شدند.

تاریخ شهر آنکارا را به ترتیب میتوان به بخش های باستان، سلتیک، رومی ها، بیزانتی ها، حاکمان ترک و جمهوریه ترکیه تقسیم کرد.

تا قبل از جمهوری ترکیه سلجوک ها و عثمانی ها بر این شهر غالب بودند که بعد از آن در جمهوری ترکیه شهر آنکارا به عنوان یکی از بزرگ ترین شهر های ترکیه معرفی شد.

آنکارا کجاست

موقیعت جغرافیایی شهر آنکارا 

شهر آنکارا از نظر جغرافیایی نزدیک به مرکز کشور ترکیه قرار دارد و دسترسی به آن آسان است و به جز قسمت های شمالی که در منطقه دریای سیاه غربی است، بیشتر آن در منطقه آناتولی مرکزی واقع شده است .

این شهر از نظر مساحت سومین شهر بزرگ کشور ترکیه است و بر روی گسل آناتولی که یکی از بزرگ ترین گسل های کشور ترکیه است قرار دارد. در واقع این گسل، اسکی شهیر,آغ سارای، قونیه، کاراشهیر، نوشهیر، آنکارا، قرق قله، بیلجیک و چروم را در برگرفته است.

تا به حال بیش از هزار زلزله از سر شهر آنکارا گذشته است.

شهر آنکارا میانگین دمای نسبتا خشکی دارد . شهر آنکارا آب و هوای شبیه به شهر تهران دارد با این تفاوت که شهر آنکارا آب و هوای خیلی پاک تری نسبت به تهران دارد.

جاذبه های گردشگری شهر آنکارا

در شهر آنکارا  جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوانی وجود دارد که مقصد هدف گردشگران زیادی است. در این مطلب به معرفی جاهای دیدنی و تاریخی این شهر خواهیم پرداخت.

مسجد کوجاتپه در کجا قرار دارد

مسجد کوجاتپه آنکارا

مسجد کوجاتپه که در ارتفاعات شهر آنکارا قرار گرفته است، یکی از آثار تاریخی ویژه است که  با یک نگاه به آن میتوان به تاریخ، هنر، و زیبایی و فرهنگ کشور ترکیه پی برد.

مسجد کوجاتپه که 20 سال متوالی صرف ساخت آن شده بود در منطقه کیزیلای بر روی یک تپه بزرگ در شهر ساخته شده که مساحتی نزدیک 4500 متر مربع از شهر آنکارا را به خود اختصاص داده است.

این مسجد با توجه به این زیبایی و محاسنی که دارد توانسته در لیست جاهای دیدنی ترکیه قرار بگیرد و سالانه در معرض توریست های زیادی قرار بگیرد.

آتاکوله در کجاست

برج آتاکوله آنکارا

وقتی به شهر آنکارا بروید از اولین چیزا هایی که نگاه شما را جذب میکند برج عظیم  آتاکوله است که در مرکز شهر آنکارا قرار دارد که بلندی آن به 125 متر می رسد. 

این برج مانند دیگر برج های معروف جهان در حالت پانورامیک قرار دارد یعنی در هر کجای شهر آنکارا که باشید متوانید این برج را ببینید و از زیبایی آن لذت ببربد.

آخرین طبقه این برج یک رستوران گردان با یک تراس بزرگ است که در آنجا با منظره بی نظیر شهر آنکارا رو به رو میشوید. در طبقات دیگر آن مراکز تجارت های جهانی و 5 طبقه مرکر خرید و کافه تریاهای متعددی وجود دارد.

برج آتاکوله که در محله چانکایا قرار دارد به دستور رئیس جمهور آن زمان یعنی توزگوت اوزال ساخته شد، حدود 2 سال طول کشیده و حالا صاحب قدمت 30 ساله است.

آنیت کابیر

آنیت کابیر

آنیت کبایر با معنای قبر یادماندنی، مقبره مصطفی کمال اتاتورک، رهبر جنگ استقلال ترکیه، اولین ریس جمهور کشور ترکیه است که در منطقه چتاکایا بر روی یک تپه بزرگ در شهر آنکارا، پایتخت کشور ترکیه قرار دارد .

زمان ساخت این مجموعه با طراحی امین اونات و ارهان آردا در سال 1944 آغاز و در سال 1953 به پایان رسید.

آنیت کابیر  ترکیبی از حال و هوای معماری سنتی و مدرن است که ظرافت و قدرت معماری ترکیه را بیان میکند.

منطقه تاریخی اولوس

منطقه تاریخی اولوس

منطقه تاریخی اولوس یک منطقه تاریخی و قدیمی است که در مرکز شهر آنکارا در بلوار آتاتورک قرار دارد که یکی از جاذبه های گردشگری و جذاب شهر  محسوب میشود.

در این مکان آثار و بنا هایی با قدمت چند هزار ساله و مناظره  جذاب زیادی و جود دارد که مربوط به اوایل دوره جمهوری و انقلاب است.

در این منطقه آثار تاریخی و المان‌هایی متنوعی را خواهید دید که قدمت آنها به هزاران سال قبل تا سال‌های اولیه ترکیه پس از استقلال برمی‌گردد. در معماری و نمای بیرونی ساختمان‌های منطقه تاریخی اولوس سنبل‌های نئوکلاسیک جایگزین سنبل‌های عربی شدند که نمونه بارز آن را می‌توان در بناهای ساختمان موزه هنر و مجسمه، موزه مردم شناسی و ساختمان‌های تاریخی بانک در بلوار آتاتورک مشاهده کرد.

اگر روزی به ترکیه مسافرت کردید شب گردی در این شاهکار تایخی را فراموش نکنید.

آکواریوم آکوا وگا

آکواریوم آکواوگا

یکی دیگر از مناطق جذاب و دیدنی شهر آنکارا آکواریوم آکوا وگا است .و چون خانه ای ایمن برای گونه های مختلف دریایی و اقیانوسی است،  قادر شده است عنوان بزرگ ترین و  وسیع ترین آکواریوم در قاره اروپا را به خود اختصاص بدهد.

این آکواریوم در مرکز خرید بزرگ ناتا وگا قرار دارد که بعد از گشت و گذار و خرید در این مرکز میتوانید با تماشای این آکواریوم عظیم از زیبایی گونه های مختلف دریایی لذت ببرید.

آکواریوک عظیم وگا دو طبقه است که راهرو ها و طونل های بسیار طویل و بزرگی را دارد که متراژ آن به 105 میرسد. در طونل ها از ریز ترین ماهی تا تا بزرگ ترین جانوران دریایی را میتوان از نزدیک مشاهده و برخی از آنها را لمس کرد.این آکواریوم سومین آکواریوم وسیع و طویل در سطح اروپاست که در عین حال یک مرکز تفریحی بزرگ در آنکارا تبدیل شده است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب میکند.

قلعه آنکارا

قلعه آنکارا

قلعه آنکارا یکی از نماد های قدمت و تاریخ شهر آنکارا است که در زمان غلاطیان در آنکارا وجود داشته و در زمان رومیان نیز تعمیر شده بود.

دیوار های این قلعه که از دو قسمت بیرونی و داخلی تشکیل شده،در زمان بیزانسی ها در قرن هفتم ساخته شده بود. اما در طول حملات بیزانس ویران و سپس مجدد در قرن نهم بازسازی شد. اما دقیقا مشخص نیست که دیوار های خارجی این قلعه دقیقا چه زمانی اضافه شده است.

این قلعه نمادی از تاریخ عمیقی است که به امپراتوری رومی ، سلجوقی و عثمانی برمیگردد ،که این عظمت تاریخی و فرهنگی باعث شده که این قلعه به یکی ازجاذبه های توریستی شهر آنکارا تبدیل شود.

این قلعه که یکی از آثار گران قدر پایتخت ترکیه است، دور از مناطق شهری قرار دارد که برای بازدید آن از شلوغی های پایتخت دور خواهید شد.

دیوار های داخلی این شهر با 2 برج متخلف تکمیل شده اند ولی دیوارهای خارجی آن متشکل از 20 برج هستند. این دیوار های خارجی با توجه با بازسازی های متعد از بین رفته اند اما دیوارهای داخلی آن دست نخورده باقی مانده اند. این قلعه با معماری خاص و جذابی ساخته شده است و دارای اتاقک ها و برجک های زیادی است که برای نگهبانان ساخته شده بود.

در داخل قلعه یک قلعه داخلی دیگر به اسم آکاله وجود داردکه بنایی ۴ طبقه است که دارای دو درب بزرگ است و از جذاب ترین قسمت های قلعه به شمار می رود. در داخلی این قلعه کتیبه ای جذاب و بزرگ از جنس بازالت و مرمر وجود دارد که در عصر سلجوقی ایجاد شده است.

این قلعه سالها پایگاه ارتش و جایگاه دیده بانی بود و در آن مهمت نگه داری میشد.

اما امروزه  این قلعه عظیم و باشکوه به محل برگذاری اعیاد و مراسم فرهنگی ترکیه تبدیل شده است و با توجه به موزه هایی که در داخل قلعه قرار وجود دارند یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری شهر آنکارا محسوب میشود که سالانه گردشگران زیادی جذب میکند .

مسجد حاجی بایرام

مسجد حاجی بایرام

مسجد حاجی بایرام یک مسجد تاریخی است که در منطقه اولوس آلتیناغ آنکارا واقع شده است. این مسجد یکی از جاذبه های مهم گردشگری است که در زمان عثمانی به دست معمار معروف آن زمان سینان طراحی و ساخته شده بود و پس از آن تا این زمان در دفعات متعددی تعمیر و بازسازی شده است.

این مسجد که در بخش اولوس قرار دارد ،قدمت تاریخی اش به دوره عثمانی،نیمه اول قرن 15ام میلادی برمیگردد که مانند مسجد کوجاتپه از شناخته ترین مسجد های این شهر هستند.

امروزه این مسجد با شکوه به یکی از جذاب ترین مناطق گردشگری شهر آنکارا تبدیل شده است که سالانه مورد توجه گردشگران زیادی قرار میگیرد.

معبد اگوستوس

معبد آگوستوس

معبد آگوستوس آنکارا در بخش اوموس شهر آنکارا و در مجاورت مسجد حاجی بایرام آنکارا قرار دارد و در قرن دوم توسط رومی‌ها بازسازی شد.

این مکان به خاطر وجود مقبره انکیرانوم اهمیت زیادی دارد. اما ارزش و اهمیت این معبد تنها بر این نیست .

معبد اگوستوس بر روی تمام دیوار های خود کتیبه ها و دست نوشته هایی ارزش مند و گران بهایی دارد که به زبان‌های لاتین و یونانی نگاشته شده و محافظت میشود. این نوشته ها اعمال سیاسی و پیروزی ها و سخنان پادشاه اگوستوس را برای ما بیان میکند.

به مرور زمان و در قرن پنجم این معبد توسط رومی‌های شرقی به یک کلیسا تبدیل شد و الان در کنار مسجد حاجی بایرام قرار دارد و به عنوان یکی از جذاب ترین و با ارزش ترین جاذبه های توریستی آنکارا شناخته میشود که سالانه گردشگران زیادی از این معبد بازدید میکنند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب